Piše: Danijal Hadžović
Tržište je najveća demokratija. Na tržištu svakodnevno milijarde ljudi na ovom svijetu svojim novčanicima direktno glasaju kome će povjeriti svoj novac za proizvode i usluge koje im nudi. Oni poduzetnici i firme za koje smatraju da im nude bolje i povoljnije usluge, proći će bolje od konkurencije za koju procijene da nude lošije. Naravno, sama konkurencija i cilj pridobijanja ljudi da baš vama daju svoj novac, tjera vas da u sebi probudite najbolje ljudske osobine: vaš proizvod morat će biti kvalitetan, vaše osoblje uslužno, a radnja čista, u suprotnom, konkurencija uzima mušterije. No u današnjem vremenu društvenih mreža, pod lupu se posebno stavlja ne samo ponašanje vlasnika, rukovodstva i osoblja neke firme tokom radnog vremena, nego u sve većoj mjeri i njihovo ukupno držanje, stavovi, pogledi na svijet, odnos prema zaposlenicima… Mušterije su na kraju krajeva ljudi, a ljudi imaju čvrst moralan kompas.
To je na svojoj koži najbolje osjetio Saša Trivić, vlasnik uspješnog lanca pekara „Manja“. Trivić je u svojim pekarama očigledno nudio dobar kvalitet i uslugu, s obzirom da širom BiH ima svoj lanac. Građani su rado kupovali njegove proizovde. Ispostavit će se, međutim, da je vlasnik Trivić također i ljubitelj ratnih zločinaca Radovana Karadžića i Ratka Mladića. Tako je, na dan doživotne osude bivšeg predsjednika RS i ratnog zločinca Radovana Karadžića u Hagu za najmonstruoznije zločine viđene na tlu Evrope od Drugog svjetskog rata, vlasnik Manje napisao čitav niz gnusnih komentara podrške i simpatija prema ovom i drugim vodećim republičkosrpskim ratnim zločincima.
![Image result for saša trivić bojkot](https://www.fokus.ba/wp-content/uploads/2019/03/sasa_trivic_2.jpg)
Ubrzo je uslijedio odlučan odgovor društva. Građani su se spontano organizovali na društvenim, pozvali na bojkot pekare „Manja“ i njenih proizvoda, što je naišlo na široko odobravanje društva.
Građani su time, nesvjesno, pokazali savršeno razumijevanje kako funkcioniše tržište i njegovi mehanizmi te su pozvali, ne državu da koristi silu i zatvara pekare vlasnika koji simpatizira ratne zločince, nego jedni druge da biznisu dotičnog uskrate podršku svojih novčanika.
![Image result for saša trivić bojkot](https://crna-hronika.info/wp-content/uploads/2019/03/manja-bojkot-poruke-sasa.jpg)
Za razliku od građana, ljubitelj ratnih zločinaca Trivić očigledno nije naučio lekciju funkcionisanja tržišne demokratije, tj. da ako ti građani neće oprostiti bubašvabe u pecivu ili neuslužno osoblje, još manje će političke stavove koji podrazumijevaju podršku onim pojedincima i politikama koji su ubili najmilije mnogim od tih građana. Ne možeš slaviti genocid nad nekim i onda očekivati da on kupuje tvoje proizvode. Tržišna demokratije ima svoje mehanizme da s tržišta eliminiše ne samo loše usluge i proizvode, nego i poduzetnike koji slijede nehumane i neetične obrasce ponašanja.
Naravno, vi kao slobodni i odgovorni građani u konačnici treba sami da donesete odluku da li vaš novac zavređuje neko ko podržava ratne zločince.