Vjerovatno je danas teško naći
primjer grada o kojem postoji toliko oprečnih mišljenja i međusobno nepovezivih
pogleda kao što je slučaj sa Sarajevom. Pritom vrlo je teško čuti ili pročitati
objektivan i realan opis Sarajevo .
Uglavnom se sve svodi ili na zlonamjerno pljuvanje i kritikovanje ili pak
veličanje i okivanje u zvijezde grada, zavisno od pobuda i ličnih percepcija
pojedinaca koji donose sud o njemu.
Tri oprečnosti
Sarajevo je jedan od najtolerantnijih i najotvorenijih gradova u Evropi, raskrižje kultura, simbol multikulturalizma i evropski Jeruzalem; grad dobrodušnih i solidarnih ljudi, dobrog komšiluka, ljubaznosti i druženja; grad s dobrom hranom, najboljom vodom i fenomenalnim sadržajem sa svoje posjetioce.
Teheran
Prije svega, potpuno pogrešnom i zlonamjernom
vidim ovu zadnju sliku o islamiziranom Sarajevu koja se od raspada Jugoslavije
u javnosti vrlo često nameće i promoviše. Ta slika, budimo sasvim jasni,
ciljano je sklepana u, prema Sarajevu neprijateljski raspoloženoj,
srpsko-hrvatskoj kuhinji i od strane pojedinaca koji u svojim glavama još
uvijek vode ratove drugim sredstvima. Pričama o nekakvom islamiziranom Sarajevu
žele dati kredibilitet svojoj verziji istine o borbi „protiv islamskog
fundamentalizma“ i zaustavljanju širenja islamizma u Evropi, protiv koga, se, je
li, valja i danas boriti, sa Sarajevom kao njegovim epicentrom. Ovu priču o
islamiziranom Sarajeva povremeno, a i skroz drugih pobuda promovišu i pojedini
građani Šehera, mahom ljubitelji prošlog režima, koji u današnjem Sarajevu vide
sveopštu islamizaciju i u njoj ne pronalaze svoje mjesto.
Kao
neko ko je rođen i čitav život živi u Sarajevu, a usput je i agnostik, moram
reći da nikad na svojoj koži nisam osjetio nikakvu radikalnu islamizaciju ili
pokušaj nametanja vjere, ali iz učestalih redaka koje o Sarajevu pišu pojedinci
koji u taj grad vrlo izvjesno u životu nikad nisu kročili, dalo bi se naslutiti
da svi nosimo brade i povazdan samo klanjamo, da je alkohol strogo zabranjen i
ne toči se ni u jednom kafiću, dok je pozdrav eselamu alejkum zamijenio ono
jaransko đesi i vozdra, ili službeno dobar dan. Međutim, istina je da se samo u
neznantnom broju kafića i restorana (što je njihovo potpuno pravo) ne toči
alkohol, da ćete i u vrijeme najsvetijeg muslimanskog mjeseca ramazana u svim
pubovima i kafićima vidjeti ljudi koji sasvim slobodno piju alkoholna pića, a u
životu mi se za ove 24 godine još nije desilo da me neko u bilo kojoj javnoj
instituciji pozdravi nekim muslimanskim pozdravom, od čega su pojedini
zlonamjerni autori kreirali svojevrstan mit. Također, vidjet ćete i pune
džamije od kojih su mnoge novoizgrađene, štandove na kojima se prodaje vjerska
literatura, a pojedinci će se morati pomiriti s činjenicom da su mnogi islamski
intelektualci i vjerski službenici danas ugledne ličnosti u društvu. I možda
baš tu leži ključ priče o islamizaciji i muslimanskoj netolerantnosti u Sarajevu;
vrlo je moguće da određene osobe navikle na drugačije odnose i podjele uloga u
društvu naprosto ne mogu podnijeti činjenicu da se vjernici više ne moraju
kriti po mišijim rupama, te da sada moraju prihvatiti da s njima dijele ljudske
slobode i koegzistenciju s potpuno jednakim pravima,
Eksterijer
No, ako tvrdnje o ismaliziranom Sarajevu odbacujem kao gnusne,
zlonamjerne i ideološki inspirisane, one druge dvije, međusobn suprostavljene,
o Sarajevu kao gradu koji postaje metropola, odnosno ruiniranom gradu koji se
pretvara u kasabu, mislim da itekako zaslužuju pažnju. Naime, obje crno- bijele
percepcije su u isto vrijeme i tačne i pogrešne, jer ma koliko to nelogično
zvučalo Sarajevo
se u neku ruku istovremeno pretvara i u jedno i u drugo. Ako s jedne strane
pogledate broj tržnih centara, poslovnih i stambenih objekata koji su se
ubrzano izgradili i grade se u Sarajevu, jasno će vam biti da grad možda po
prvi put u svojoj historiji počinje poprimati oblik ozbiljnog modernog grada.
Iako ćete od pojedinih patetičnih nostalgičara za nekim drugim vremenima i
nekim drugim sistemom često čuti negativne komentare na račun tih građevina i
svega što simboliziraju, neosporno je da oni gradu daju daleko ozbiljniji i
moderniji izgled i možda predstavljaju kamen temeljac i najavu za neko buduće
daleko naprednije Sarajevo .
No, treba imati na umu da je ogromna većina tih objekata izgrađena privatnim
novcem i kao rezultat ideja i interesa pojedinaca.
Nažalost, oni segmenti grada koji su pod nadzorom lokalnih
vlasti odaju mnogo goru sliku o gradu. Sarajevo je danas poprilično zapušten i
nenjegovan grad- pun smeća, oronulih fasada i ulica izbušenih poput švicarskog
sira, grad kojim nekoliko hiljada pasa lutalica patrolira svim gradskim
četvrtima usput prepadajući građane i i s vremena na vrijeme ujedajući nekog od
njih. Iako su ovo stvari zbog kojih lokalne vlasti prvenstveno i postoji,
ovakvi ožiljci i kraste se već godinama množe na tijelu grade bez da se nešto
konkretno poduzme za njihovo otklanjanje, jer su naše vladajuće strukture
zauzete smjenama vlada svaka 2-3 mjeseca, krpljenjem negativnog poslovanja
štetočina ala GRAS-a i gradnjom nekakvih dvorana i nazovi stadiona koji
uglavnom zjape prazni. Sarajevo kao glavni grad jedne evropske države
jednostavno sebi ne smije dozvoliti da mu sa većine zgrada (koje su uglavnom u
vlasništvu opština) otpadaju sive i zapuštene fasade, da bude pretrpano smećem,
da mu horde lutalica svakodnevno tutnje glavnom ulicom, da mu u saobraćaju hara
potpuni haos- da jednostavno bude zapušteno i neuredno i u tom pogledu odaje
jedan krajnje sumoran utisak. Naime, sve nabrojano, od fasade do lutalica su
stvari koje se uz malo volje i finansijskih sredstava mogu riješiti i mislim da
bi pritisak građana prema vlastima trebao ići prvenstveno u pravcu rješavanja
pomenutih problema.
Od kritičara današnjeg Sarajeva također ćete često čuti tvrdnje
tipa kako Sarajevo
izgleda ružno i zaostalo u poređenju sa Pragom ili Bečom. Porediti Sarajevo s
primjerice Bečom koji je dugo vremena bio središte jedne od najmoćnijih
evropskih carevina ikad, a svojevremeno čak i svojevrsni centar svijeta, te i
danas predstavlja jedno od kulturnih središta svijeta- krajnje je besmisleno,
jer Sarajevo nikad i ni po čemu nije imalo ni približan značaj ili veličinu
Beča. Sarajevo
je mal i simpatičan, poput svakog drugog specifičan grad, ali svakako i grad sa
svojom dušom koji ima šta ponuditi..
Kao mjesto koji baštini jedan čudnovat a ipak tako skladan miks
Osmanske orijentalne kulture i austorugarske srednjoevropske arhitekture,
betonsko sivilo realsocijalizma i velebane zgrade modernog doba, kao grad sa
jakom dobrom i jeftinom gastronomskom ponudom, olimpijskim planinama, kao
mjesto gdje je počeo Prvi svjetski rat, kao grad koji je preživio najdužu
opsadu u modernoj historiji; grad sa specifičnom kulturom i duhom, Sarajevo
mora biti turistički brand koji će godišnje privlačiti stotine hiljada
posjetioca iz čitavog svijeta, Nažalost, čini mi se da sve navedene prednosti
Sarajevo ne koristi dovoljno. Od stvari poput pomenute neuređenosti i
zapuštenosti, preko bezsadržajnih muzeja u kojima možete doživjeti samo veliko
razočarenje, do jako siromašnog noćnog života koji najčešće završava oko 11
naveče, Sarajevu zaista mora unaprijediti mnoge stvari da bi se moglo nazvati
istinski modernim i uređenim gradom.
Kasaba
No, ako je sarajevski eksterijer postao
mješavina velikih modernih i zapuštenih oronulih zgrada, dobre hrane i
neočišćenog smeća, čini mi se da s druge strane grad danas prolazi kroz jednu
svojevrsnu moralnu krizu i da prvenstveno u tom pogledu počinje ličiti na
kasabu. Sarajevo je imalo tu nesreću da kao glavni grad bude sjedište svih
mogućih političkih institucija i stranaka, a u divljajućoj postdejtonskoj
partiokratiji to je ujedno značilo i stvaranje jedne potpuno nove elite i klase
sastavljene od glavatih političkih hobotnica koje su cijelim gradom raširile
pipke svojih (nerijetko i kriminalnih) interesa, sukoba i veza, i time
poklopili sve značajnije dijelove gradskog života- od akademskih institucija,
preko biznisa do medija. Biti politički podoban i blizak eliti, poslije rata je
postao glavni način za ostvarivanje uspjeha u društvu i osiguravanje prestiža.
To je dovelo do potpune politizacije društva, gdje su se sve značajnije
društvene institucije podijelile na suprostavljene političke torove, dok je
politika kao takva s dominatno ličnim interesima i motivima, postala ključna
tema i zanimacija. Tako je u monotonim i plitkim medijskim formama,
jedini„ozbiljan“ sadržaj, u pauzama između turbo folk showova i tračerskih
emisija, postalo beskonačno prepucavanje stranačkih stjegonoša sa pratećom
podrškom lutaka iz nevladinog sektora i dežurnih kvazi analitičara, uz
neskriveno agitovanje za jednu ili drugu političku opciju u zavisnosti od toga
ko stoji iza medija. Ozbiljno istraživačko novinarstvo i zanimljivi medijski
sadržaji odavno su postali nešto nezamislivo.
Akademske institucije kao drugi stub naše društvene truleže kojima suvereno gospodare fosilni ostaci bivšeg režima (čast izuzecima), već godinama kako javnost tako i svoje nesretne studente mentalno terorišu svojom beskonačnom bezidejnošću, dok čvrsto umotani hobotničinim pipcima uživaju ugled neupitnih društvenih autoriteta i eksperata za sve i svašta, iako dalje od BiH teško da je za njih iko i čuo. Pojavi se tu s vremena na vrijeme i pokoji mladi „analitičar“ i „kritičar“ čvrsto povezan sa ovom ili onom vladajućom društvenom strukturom koje su podijelile rejone prava na istinu, savršeno podoban, jer za razliku od svojih mentora ima tu slobodu da bez dlake na jeziku i ustručavanja prenosi njihove stvarne misli.
Akademske institucije kao drugi stub naše društvene truleže kojima suvereno gospodare fosilni ostaci bivšeg režima (čast izuzecima), već godinama kako javnost tako i svoje nesretne studente mentalno terorišu svojom beskonačnom bezidejnošću, dok čvrsto umotani hobotničinim pipcima uživaju ugled neupitnih društvenih autoriteta i eksperata za sve i svašta, iako dalje od BiH teško da je za njih iko i čuo. Pojavi se tu s vremena na vrijeme i pokoji mladi „analitičar“ i „kritičar“ čvrsto povezan sa ovom ili onom vladajućom društvenom strukturom koje su podijelile rejone prava na istinu, savršeno podoban, jer za razliku od svojih mentora ima tu slobodu da bez dlake na jeziku i ustručavanja prenosi njihove stvarne misli.
Političke elite u svojim kandžama još uvijek
uspijevaju držati i ekonomiju. Od kraja rata na ovamo traje proces stvaranja
zavisnika o državi, što kroz pravljenje socijalnih slučajeva od bivših boraca,
što kroz gomilanja državne administracije u koju se zapošljavaju odani
politički kadrovi i članovi vladajućih porodica. Za potrebe stvaranja zavisnika
i zapošljavanja podobnika sačuvane su i mnoge državne kompanije. Tu su također
i formalno privatne firme koje su međutim pod strogim nadzorom ove ili one
političke partije koja im, zahvaljući polugama vlasti, osigurava unosne poslove
i javne radove, a zauzvrat dobija finansijsku podršku za svoje aktivnosti.
Ako se riba čisti od glave očigledno će za stvaranje nekog
boljeg i ljepšeg Sarajeva prvo trebati dovesti u red našu političku,
intelektualnu, medijsku i ekonomsku scenu. No, ni situacija s običnim
građanstvom nije mnogo bolja. Premlad sam da bih mogao imati lični doživljaj
prijeratnog Sarajeva i donijeti sud o njegovom čuvenom nekadašnjem duhu. Iako
je Sarajevo i
danas grad u kome svakodnevno srećem predivne, opuštene i nadasve duhovite
ljude, ne može se ne primjetiti nekultura i divljaštvo koji su postali bitno
obilježje ovog grada. Kese sa smećem koje lete kroz prozore, armije nervoznih i
neljubaznih ljudi, automobili parkirani na sred ulice, obijanje automobila i
stanova, pljačkanje turista od konobara i revizora, mahalski banditi koji
reketare ljude i s vremena na vrijeme nekog premlate ili čak i ubiju, danas su
nažalost također jedno problematično i primjetno obilježje grada.
Pored toga, popularna kultura Sarajeva danas stoji vrlo loše i
više nema tih brandova kao nekad po kojima je grad bio poznat. Današnje
Sarajevo nema svoju Top listu nadrealista, New Primitivse, Indexe, Bijelo
Dugme, Zlatne palme i lavove, Radio 202 i ostale kulturne proizvode koji su
grad, ma šta neko mislio o njima, ipak proslavili širom prostora bivše
Jugoslavije. Istini za volju današnje Sarajevo
ima svog Oscara, s vremena na vrijeme uzme i nekog Medvjeda, pojavi su tu i
poneki kvalitetan mladi bend, no sve su to više ekscesi nastali kao rezultat
individualnog rada i ambicije, ali primjetno nedostaje sistem koji bi ponovo
razvio tu svojevrsnu industriju sarajevske kulture. Istina je da i pored uspjeha
pojedinih filmova i režisera, kinematografija u BiH je krajnje nerazvijena i
godišnje se u prosjeku snimi jedan film; kulturna dešavanja u gradu su rijetka
i ponuda je krajnje mizerna; Zemaljski muzej kao najznačajnija kulturna
institucija je zatvoren; grad nema više onih rock i pop bendova koji bi
poharali prostor čitave bivše države; kvalitetne predstave u gradu su rijetke a
dobre svirke još rjeđe; glavni medijski sadržaji postali su Red Carpeti, Glam
Blamovi i ZMBT; mladi ljudi za razliku od svojih prethodnika generalno su
bezidejni, neambiciozni i pomireni na sudbinom dok je omiljena aktivnost većina
građanstva cjelodnevno ispijanje kafa uz tračanje i vođenje najbesmislenijih
mogućih razgovora…
Šta je Sarajevo danas?
Dakle Sarajevo je danas na pola puta između
metropole i kasabe. Zahvaljujući većoj otvorenosti prema svijetu i
investicijama (kojih u budućnosti mora biti više) Sarajevo
u fizičkom smislu po prvi put počinje dobijat izgled jednog modernog evropskog
grada, a sve veći broj turista koji posjećuju grad i dešavanja poput Sarajevo film festival
postepeno gradu daju pečat evropskog imidža. S druge strane grad je u tom nekom
kulturnom pogledu doživio evidentno proseljačenje i moralnu degradaciju. Kao
objašnjenje ovog fenomene od „rođenih“ Sarajlija ćete čuti da je uzrok tome
navala raznim „primitivaca“ i „seljačina“ nakon rata u Sarajevu, koji su sa
sobom donijeli svoju nekulturu i uništili nekadašnji duh i izgled Sarajeva.
Iako takva objašnjenja vjerovatno imaju uporište, ona su u suštini samo
pokazatelj ništa manjeg uskogrudnosti i primitivizma tih „rođenih“ Sarajlija
koji samo mjesto rođenja doživljavaju najvećim uspjehom u životu, dok zatvoreni
u svoj gradić i slijepo odani njegovim navodnim vrijednostima sunarodnjake koji
nisu imali sreću da budu rođeni u istom gradu kao i oni posmatraju kao
primitivne barbare nedostojne življenja u Sarjaevu. Beskonačno patetisanje i
prisjećanja na stare dobre dane osim produžavanju agonije, neće moći donijeti
istinski napredak i poboljšanje života u ovom gradu. Sarajevo neophodno mora
postati otvoreno, rašireno i kosmopolitsko, grad koji će u svakom pogledu
glavni centar u BiH- od ekonomije preko kulture do sporta; grad koji će biti u
stanju da asimilira, predvodi i prednjači, regionalni centar koji će
iskoristiti svoj historijski značaj i obilježja koja ima i postati značajna
tačka na karti svijeta. Iako današnje Sarajevo
opterećeno brojnim problemima je još uvijek daleko od tog ideala, uz bolji
sistem i organizaciju, te pojavu ambicioznih i sposobnih ljudi sa korisnim
idejama, grad bi u relativno kratkom roku mogao postati vrlo poželjno i lijepo
mjesto za življenje.
Nema komentara:
Objavi komentar