petak, 5. srpnja 2013.

Krpelji u ratu protiv bh. ekonomije

Zijad Krnjić, direktor Zavoda PIO/MIO FBiH ovih dana je ni pet, ni šest izjavio-izvalio da je u Federaciji BiH potrebno povećati stope doprinosa za penzijsko-invalidsko osiguranje kako bi se stvorili uslovi za stabilnu isplatu penzija. Pritom Krnjićeva izjava nije došla u svojstvu prijedloga ili savjeta šta on misli da bi se trebalo uraditi, nego naprotiv, direktor nam je jasno dao do znanja da je usvajanje ovakve mjere pod moranjem:  "To je jedino moguće rješenje, da se naše plaće malo smanje kako bi penzioneri imali više penzije, a to će se, prema mom mišljenju, morati desiti uskoro”.
                 (Foto: Zijad Krnjic)

U FBiH ukupni porezi i doprinosi na plate iznose 69 posto na neto zaradu i kao takvi spadaju u sami evropski, ali i svjetski vrh. Ali tu priča ne staje-  ako poredimo ukupne poreze i doprinose na plate u našoj zemlji sa ukupnim davanjima u drugim državama, možemo zaključiti, bez obzira na metodologiju obračuna, da su oni među najvećim na svijetu, a ako na sve to još dodamo i obračunamo razne druge pokazatelje, poput životnog standarda i kupovne moći, inflacije i rasta cijena, te saberemo još i troškove za razne druge oblike državnog, entitetskog, kantonalnog ili općinskog harača (takse, naknade, fiskalizacija i slično)  jasno ćemo doći  do poražavajućih saznanja o jednoj od najskupljih, a ujedno i socijalno najneefikasnijih i najnesigurnijih država.

Osim toga, u BiH valjda nećete sresti poslodavca koji se neće požaliti na visinu doprinosa kao na jednu od najvećih kočnica za uspješno bavljenje biznisom, a gotovo svi ugledniji ekonomisti već godinama alarmiraju javnost o potrebi za smanjenjem nameta koji su, u ovom iznosu, nesnosan balast našoj ekonomiji. Dakle, dodatno povećanje doprinosa nužno bi vodilo dodatnom slabljenju ionako preslabašnog privatnog sektora u našoj zemlji. Suočeni sa novim nametima poslodavci bi bili primorani otpuštati radnike, a kao razumljiv odgovor na državni banditizam došlo bi do jačanja sive ekonomije. Na ove izgledne posljedice neki od poslodavaca su javno upozirili u reakciji na Krnjićevu izjavu.

No, i pored svih izvjesnih nuspojava takvog poteza, direktor Zavoda PIO/MIO nema razloga da brine. Sigurno uhljebljen na poziciji direktora ove vrlo važne državne institucije, Krnjićevi pogledi očigledno su i suviše ograničeni da bi bio u stanju sagledati širi društveni kontekst i pritom razviti osjećaj i minimalne društvene odgovornosti. Dodatno slabljenje ekonomije, pad standarda, otpuštanje radnika i jačanje rada na crno, nije nešto što Krnjiću zadaje muke. Njemu, kao klasičnom državnom birokrati briga i interes je prvenstveno sebi obezbijediti što lagodnije radno mjesto, odnosno što je moguće više sredstava poreskih obveznika za sistemsku manipulaciju i lak posao, te za to dobiti zahvalnost svoje, u ovom konkretnom slučaju penzionerske klijentele. O onim radnim ljudima koji stvaraju nove vrijednost i koje bi ovakva mjera direktno osiromašila i unazadila- drugi neka brigu brinu. Bitno da je Krnjićev, odnosno interes PIO/MIO-a podmiren.

Ovakve stupidarne, štetočinske i nadasve neodgovorne mjere, nažalost, i nisu nešto neobično u ovom društvu kada su u pitanju državne strukture i njihovi skromni ljudski izdanci. U glavi mi još odzvanja izjava direktora Federalne uprave za inspekcijske poslove Ibrahima Tirka, koji je prije nešto više od godinu dana povodom akcije državnog reketiranja malih poduzetnika zamišljene na način da im službenici inspekcije upadaju u urede i rovare po kompjuterima ne bi li pronašli piratske programe na koje će udariti kaparu- izjavio da se poslodavci bespotrebno žale da su im preveliki nameti jer su među najmanjim u Evropi i da oni lažu da pune budžet kad to kod nas u najvećem procentu čini država! S obzirom da država nema svoj novac nego posjeduje isključivo ono što od svojih radnih građana koji stvaraju nove vrijednosti uzme kroz poreze, nije baš najjasnije šta je Tirak mislio pod tim da je država ta koja puni budžet!? Osim ukoliko, eventualno, Tirak zna za neku tajnu državnu riznicu s neograničenim blagom kojim se puni budžet, ovakva izjava bila bi dovoljna za izvlačenje konačnog i nesumnjivog zaključka da je Tirak potpuni diletant, nedostojan funkcije koja mu je povjerena, a u normalnom društvu bi zbog takvih izjava bio "razapet" od strane medije sve dok zbog blamaže i siline pritiska ne bi bio prinuđen podnijeti ostavku. Koliko se sjećam, a vrlo se dobro sjećam, izjava Tirka tada je u medijima prošla apsolutno nezapaženo, kao što će vjerujem i ovaj štetočinski i idiotski prijedlog Krnjića. I čak i kada bi se ostvarila njegova prijetnja o dodatnom povećanju doprinosa, i ne sumnjam da bi naša javnost ubrzo zaboravila ko i zbog čega im je povećao namete, kao što se danas više niko živ ne sjeća ko, kada i kako nam je uvodio i povećavao razne poreze i doprinose.


Država vs. tržište

Izjava Krnjića i generalno ponašanje većine pripadnika naše vladajuće budžetske klase simptom je jednog dubokog stanja svijesti koja vlada u tom dijelu društva- stanja permanentne, grčevite borbe za povećanje vlastitih privilegija i utjecaja s jedne, te krajnjeg prezira prema tržištu s druge strane. Iako bi po logici stvari Krnjići, Tirci i ostale budžetske age pred poslodavcima i radnim ljudima iz realnog trebali biti manji od makovog zrna, jer upravo zahvaljujući njihovom radu i porezima koje plaćaju oni dobijaju svoje plate i mogućnost da rade,  u njihovim izjavama redovno ćete prepoznati krajnji skepticizam, netrpeljivost i osvetoljubivost prema slobodnom poduzetništvu i tržištu, te svemu što oni predstavljaju.

Ovakav odnos prema privatnom sektoru od strane državnih službenika donekle je i razumljiv. Privatni i državni sektor suštinski su, i u svakoj svojoj pori- potpuni antipodi. I iako državni sektor ne može postojati bez privatnog sektora, a privatnom je državni potreban tek toliko da mu obezbijedi pravnu i fizičku sigurnost, ono što šteti privatnom, državnom kratkoročno donosi znatne benefite. Primjerice, preveliki porezi i prekrobrojne regulacije znatno otežavaju normalno funkcionisanje i razvoj privatnog sektora, ali zato javnom veći porezi obezbjeđuju više sredstava, a regulacije veću moć i opus nadležnosti. Osim toga, za razliku od poslodavaca koji u zdravim društvima uspjeh mogu ostvariti jedino tako što tržištu ponude proizvode i usluge koje će što veći broj ljudi željeti koristiti, a radnici visoke plate i ugled obezbjeđuju uspješnim radom za kojim postoji potražnja, kod državnih službenika stvar je nešto drugačija. Oni na najodgovornije funkcije dospijevajaju uglavnom zahvaljujući političkim i stranačkim vezama. Dakle, dok je za značajniji uspjeh na tržištu neophodna izvrsnot bez obzira kojim poslom da se bavite, za uspjeh u državnom sektoru presudna je- podobnost. Zaposleni u javnom sektoru svjesni su da na te pozicije najčešće nisu došli zahvaljući svom znanju i sposobnostima, nego uglavnom zahvaljujući političkim vezama, a za održavanja na istima presudni su ne težak rad i dokazivanje, nego odanost svojim političkim i interesnim mecenama. S obzirom na te, suštinski suprotne predispozicije za uspjeh i opstanak u javnom sektoru u odnosu na tržište, oni instinktivno preziru privatni sektor jer osjećaju da kada bi sigurni administrativni položaj sa još sigurnijom platom zamijenili bespoštednom tržišnom utakmicom, u njoj bi od konkurencije naprosto bili pregaženi  i njihov život ni izbliza ne bi bio tako lagodan. U svemu tome najpogubnija stvar je što su i budžetlije, kao i svi drugi ljudi, u poslu vođeni prvenstveno svojim sebičnim, pohlepnim interesima. I dok je za zaposlenog i poslodavca u privatnom sektoru ta pohlepa uglavnom korisna i ostatatku društva, jer da bi ostvarili materijalno blagostanje neophodno je da svojim sunarodnjacima ponude neku konkretnu uslugu za koju će oni biti spremni dobrovoljno izdvojiti svoj novac, javni sektor raspolaže monopolom na silu. Njihove plate ne zavise od produktivnosti i tržišne efikasnosti, nego ih sami sebi izaglasavaju, a finansiraju se od poreza koje svojevoljno nameću realnom sektoru. Poput krpelja, javni se kači za realni sektor, siše mu krv, tj. novac, raste, prenosi bolesti poput nezaposlenosti, besperspektivnosti i stagnacije, sve dok u konačnici žrtva ne podlegne. S obzirom da mu je u to prirodi, krpelj u svojoj nagonskoj žeđi za krvlju nije u stanju razviti bilo kakvu empatiju i ili odgovornost prema žrtvama koje uništava.


Zato je potpuno razumljivo zašto Krnjić najavljuje povećanje doprinosa kako bi povećao finansijska sredstva Zavoda na čijem je čelu, ali mu ne pada na pamet da za rješenje problema penzija predloži smanjenje javnog sektora.. I dok je takvih poput Krnjića kao pripadnika jedne posve odvojene, budžetske društvene klase, potpuno suprostavljene našem realnom sektoru koji sve više posustaje, građani koji rade i stvaraju nove vrijednosti mogu očekivati da će im se u budućnosti još snažnije sisati krv sve dok jednom potpuno ne presuše. 


Nema komentara:

Objavi komentar