Jedna od
mnogobrojnih nesreća koje su zadesile narode i narodnosti s prostora bivše
Jugoslavije je, mislim i to, što im je danas najprominentniji muzičar
Goran Bregović. Uspjeh u karijeri i bogastvo koje je ostvario, umnogome sliče
mnogobrojnim pričama o tajkunima u tranzicijskim zemljama, čije bogatstvo
i društvena moć svoje utemeljenje imaju u bjesomučnoj pljački. A upravo
je pljačka, odnosno plagiranje, ono što čini najveći dio Bregovićevog muzičkog
opusa.
Zaista je širok spektar muzičara čija su djela poslužila Bregoviću kao "inspiracija"- od svjetski poznatih bendova poput Led Zeppelina ili Deep Purpla, preko Šabana Bajramovića, pa do balkanske tradicionalne muzike, koju Bregović već decenijama dosljedno izopačuje. Pritom se kroz kompletnu karijeru prema muzici odnosi kao biznismen, i to vrhunski. Zaista je malo ljudi u svijetu koji na takav način znaju procijeniti želje svoje ciljne publike i majstorski ih upakovati u ambalažu koja im najviše odgovara. Najprije savršeno spoznavši stanje svijesti građana bivše Jugoslavije, koji su na valovima socijalističke industrijalizacije nogama stajali na asfaltu, ali mentalno čvrsto na livadi, stvorio je Bijelo dugme- najslavniji bend iz bivše države, čija je muzika predstavljala čudan hibrid Led Zeppelina, Kemala Malovčića i balkanske etno muzike. S raspadom Bijelog dugmeta, kao i bivše države, Bregović si je morao naći novu ulogu. Najprije se je okušao kao kompozitor filmske muzike, praveći obrade obrada od Bijelog dugmeta. No, kao osoba koja je oduvijek bila vanserijski stručnjak za prodaju svojih proizvoda, vrlo brzo je shvatio da je najbolji način na koji jedan Balkanac može uspjeti u svijetu, taj da svijetu proda već izgrađenu sliku o Balkancima. A to je slika romantičnih divljaka koji malo kolju, malo ljube, a pritom se uvijek vesele. I zapravo, na to se može svesti kompletan kako muzički, tako i scenski opus njegovog Orkestra za svadbe i sahrane, koji svira jedan čitav muzički bućkuriš sastavljen od obrađenih pjesama Bijelog dugmeta, unakaženih balkanskih tradicionalnih pjesama i ukradene ciganske muzike.
Bregoviću
svakako treba skinuti kapu kao vrsnom preduzetniku koji zna kako pokupiti
najrazličitije ostatke, upakovati ih u kičastu i privlačnu ambalažu te
prodati ciljnoj publici, zahvaljujući čemu je postao u svjetskim okvirima
poznat muzičar koji puni dvorane na svih šest kontinenata. I ma koliko ta
slika koju njegova muzika šalje o Balkancima itekako ima uporišta u
realnosti, barem kada govorimo o mentalnom sklopu Balkanaca, svi oni
ljudi koji su svjesni, u mnogo čemu veličanstvene kulture koja dolazi s
ovih prostora, ne trebaju se miriti s činjenicom da je područje s tako divnom
muzikom u Bregovićevoj izvedbi svedeno na ruralno pijanstvo i kič.
Goran Bregović također je i još jedan u nizu uspješnih ljudi koji potiču iz Sarajeva. U utorak, 04. 09. 2012. godine, u kategoriji "umjetnost", dodijeljena mu je nagrada koja nosi ime po osnivaču Sarajeva, Isa-beg Ishaković. U intervjuu koji je povodom dobijanja nagrade dao za banjalučke Nezavisne novine, Bregović je po ko zna koji put ponovio kako je
Ako pak s
druge strane pogledamo značaj Sarajeva kao ukrštenice kultura, ili sve te silne
umjetnike, pisce, pjesnike, sportiste i druge velike ličnosti koje su svoj
pečat ostavile u Sarajevu, onda je po tome Sarajevo još manje selendra. Ali
je u jednoj stvari Bregović potpuno u pravu kad kaže da je Sarajevo selendra-
naime samo selendra nagrade može dodjeljivati takvim ljudskim ništicama koje
su, u trenucima dok su sarajevska djeca masakrirana, radile muziku za
film finansiran od strane JNA i nikad se ni po guzici nisu počešale za to
isto Sarajevo. Bregović da je osoba koja ima trun obraza i morala, na pomen
Sarajeva stajao bi pokunjeno poput malog miša, s obzirom na maksimum kojeg
je iscrpio iz toga grada, a zauzvrat mu je pružio samo prezir i
nipodaštavanje. Jedini put kada je "umjetnik" bio svjestan da je
uveliko manji od svog grada, bilo je u ono poratno vrijeme, tačnije 2000.
godine, kada je održao prvi poslijeratni koncert u Sarajevu. Tada je Sarajevom
hodao pognute glave, toliko prestravljen da je čak nosio pancir. Potpuno
bezrazložno, jer grad ga je i tada kao i danas bio željan, a Bosanski
kulturni centar je bez problema napunio uz ovacije.
No, ako je Bregović osoba bez obraza i morala,Sarajevo s druge strane, barem kada je odnos
prema dotičnom u pitanju, pokazuje da je grad bez ponosa. Ne, nije
problem što je Brega odmah na početku rata zdušio iz grada, zdušili su
mnogi. Ne bi bio problem ni da je šutio, šutili su mnogi, tako da bismo
danas zbog toga mogli prozivati niz javnih ličnosti koje potiču iz
Sarajeva. No, "umjetnik" je u to ratno vrijeme itekako bio aktivan-
od nekorektnih izjava prema svom gradu, preko odlaska u grad iz kojeg se
i sručilo svo zlo na Sarajevo, pa do pravljenja muzike za film finansiran od
strane JNA-iste one vojske koja je razarala njegov rodni grad i ubijala
njegove sugrađane. I zapravo Bregović se nikad nije ni trudio isticati svoju
posebnu povezanost sa Sarajevom. U svijetu nastupa kao "balkanski
umjetnik", kao duhovno središte navodi relaciju
Sarajevo-Zagreb-Beograd, dok Sarajlijama često, u svom tipično ciničnom stilu,
daje do znanja da je njihov grad jedna obična selendra, koja je uvijek
bila mala za jednu takvu "veličinu" i "umjetnika" poput
njega.
No, ako je Bregović osoba bez obraza i morala,
Odnos
Sarajeva prema Bregoviću, izgleda kao odnos neželjenog momka prema djevojci-
godinama joj se uporno nabacuje, dok ga on još upornije odbija. Pritom ga
Sarajevo želi,
ono mu se ulaguje, dijeli mu nagrade....
Tako početkom godine u javnost je plasirana "senzacionalna" vijest kako je "umjetnik" Bregović odlučio vratiti se u rodni grad. I zaista, "umjetnik" nam se odjednom pojavio u gradu, a sve sarajevske medije uhvatila je euforija zbog te radosne vijesti. Do povraćanja je bilo mučno gledati kako se tih dana političko-medijska SDP-ova oligarhija trudila uvući u neku stvar svom novom-starom sugrađaninu. Pa smo tako u medijima mogli pratiti izvještaje o Bregovićevom druženju sa vrhom SDP-a; gradonačelnika Behmena kako pravi budalu od sebe miješajući centripetalnu i centrifugalnu silu, dok mu Brega sjedi na prijemu u uredu; ili bivšeg partijskog novinarskog pljuvača Bakira Hadžiomerovića, kako s našom "veličinom" jede ćevape u Želji, dok mu ovaj priča o starim sarajevskim danima. Priča o Breginom povratku u
Goran
Bregović jednom prilikom rekao je, dovodeći sebe u poziciju žrtve, kako je Sarajevo imalo sreće s
umjetnicima, ali umjetnici nisu imali sreće sa Sarajevom. I ta rečenica
je poptuno tačna .
Sarajevo je
svojevremeno "otjeralo" jednog genijalca Mešu Selimovića, dok
je jedan Abdulah Sidran nedavno bio primoran iz Sarajeva odseliti u Goražde. I
takvih primjera je na desetine, no to pravilo zasigurno ne važi u
Bregovićevom slučaju. Jer Bregovića Sarajevo i danas moli da mu se
vrati, dočekuje ga kao svog kralja, dijeli mu nagrade, a zauzvrat od njega
dobija, kao što je i uvijek dobijalo, samo prezir. Ostaje pitanje, šta je
toliko prokleto u nama da preziremo naše dobročinitelje, a divimo se onima koji
nas preziru?
.
Nema komentara:
Objavi komentar