Inovatori i kreativni
geniji ne mogu biti stvoreni u školama. Oni su upravo ljudi koji prkose onome
čemu su ih u školama učili“ Ludwig von Mises
Vjerovatno ste bezbroj puta čuli savjete da vam je u životu
najbitnije da budete fina i poslušna djeca koja u školi dobro uče, imaju sve
petice, da završite fakultet, zaposlite se i do kraja života živite sretno kao
uspješan, sretan i situiran član društva. Ne, vašu porodicu i okruženje nikad
nisu zanimale vaše eventualne sklonosti prema knjigama i literaturi koja je
bila sušta suprotnost od dosadnjikave i često potpuno bespotrebne monotone
literature koju su vam nastavnici i profesori nametali, a koju je većina vas
bez i najmanjeg interesa napamet bubala ili eskivirala; ili vaše sklonosti ka
rasklapanju i sklapanju tehničkih uređaja, hakerske vještine na kompjuteru,
spisateljske sposobnosti ili nešto slično. Kao takvi ste okolini uvijek
djelovali pomalo eskcentrično, čudno i asocijalno, kao razmažena derišta koja
izvode bijesne gliste i ne mogu se ponašati normalno kao sva ostala djeca. Koga
je bilo briga za vaše interese, želje, sklonosti i stvarne talente? Eventualno
su više sreće imali oni koji se rano bacili na sport, pjevanje, glumu ili
muziciranje, jer Bože moj, to su djelatnosti koje svi volimo.
Imati petice u školi, završiti fakultet s kojim je „lako“ naći
posao bez obzira da li vas i najmanje zanima, te imati sistemsku verifikaciju
vašeg uspjeha u slovima i brojevima, vrhunski je domet u ovom društvu. No,
jedna je stvar posebno cijenjena i uživa status sakralnog predmeta- fakultetska
diploma. U dominantnom malograđanskom pogledu fakultetska diploma nešto je
iznimno veliko, dragocjeno i teško dostižno, s diplomom se razmeće, maše i
hvali, ona se uokviruje, ona je ta koja otvara sva vrata, tek s njom postajete
dio elite. Tako nam proslavljeni fudbaleri koji zarađuju milione upisuju
fakultete jer tek s diplomom potvrđuju svoj cijenjeni društveni status i
obezbjeđuju dodatno divljenje raje, pjevaljke i starlete (ovo je valjda neki
eufemizam za prostitutku) navodima da studiraju dokazuju da i nisu baš toliko
glupe kako ih društvo percipira, pojedinci postaju istinski seoski junaci kada
u svoj rodni kraj donesu prvu diplomu, a „šta ti meni pričaš, ja imam diplomu“
postala je jedna od omiljenih fraza koja zamjenjuje svaki nedostatak argumenata
i automatski nas čini pametnijim i ozbiljnijim sagovornikom.
U zemlji seljaka na brdovitom Balkanu
Razlog ove fetišizacije diploma možda je
sasvim jednostavan i logičan. Naši djedovi i nane (ako ste nešto stariji od
moje generacije iz osamdeset i neke, onda vjerovatno i vaši roditelji) ili
barem ogromna većina njih, nisu imali privilegiju da studiraju. Ako zanemarimo
Gazi-Husrev begov Hanikaf, historijat univerzitetskog života u BiH počinje tek
1940. kada je otvoren Poljoprivredno-šumarski fakultet u Sarajevo , da bi ustaška vlast 1944. otvorila
i Medicinski fakultet. Osnivanje fakulteta u većim gradovima i univerzitetski
život u BiH značajnije se razvija nakon završetka Drugog svjetskog rata. Do
tada mahom nepismenom i ruralnom bosanskom stanovništvu, fakultet je
predstavljao istinski civilizacijski napredak i veliku blagodat koju su novije
generacije dobile na raspolaganje. U društvu sa krajnje skromnom ili gotovo
nepostojećom akademskom historijom završiti fakultet postalo je nešto iznimno i
značajno. Pored toga, u socijalističkom društvu država je bila ta koja je
ljudima obezbjeđivala posao, pa je sticanje diplome omogućavalo dobijanje dobro
plaćenog i sigurnog posla, te napredovanje u karijeri i sticanje društvenog
ugleda.
Bosanski narod koji generalno vrlo teško mijenja svoje životne navike i sporo
prati savremene svjetske trendove, u svojoj svijesti duboko je ukorijenio
vjerovanje da bi sticanje fakultetske diplome automatski trebao postati garant
uspjeha u životu. No, završetkom posljednjeg rata, u BiH je započeo nikad
dovršeni proces tranzicije kojim je zemlja iz planskog socijalističkog trebala
preći u moderno demokratsko kapitalističko društvo. A u takvom društvu
baziranom na privatnom vlasništvu i tržišnoj privredi, država prestaje biti ta
koja pronalazi posao, a fakultet najprije služi kao sredstvo za usavršavanje
vlastitog znanja i vještina koje će vam pomoći da budete konkurentniji na
tržištu, ali sam po sebi ne garantuje ništa. Tako fakultet iz nekada garanta
poslovnog uspjeha i udobonog života postaje tek sredstvo za lično usavršavanje,
i da biste dobili posao morate uvjeriti poslodavca da će mu baš vaše znanje i
vještine unaprijediti rad kompanije. I tu dolazimo osnovnog problema ovog
naroda. Ljudi koji su decenijama odgajani na način da sve što je potrebno za
uspjeh u životu jest da budu fini, poslušni Titovi pioniri, da dobro uče i kao
uzorni učenici i studenti steknu diplome, nikako da se pomire s činjenicom da
to više naprosto nije dovoljno. Svjedoči li ovome išta bolje od novopećnog
bachelora koji je na prošlogodišnjem predstavljanju nove generacije diplomanata
Sarajevskog univerziteta u kamere izjavio: „Eto, mi smo uradili svoj dio, sad
je red na državi da nam nađe posao“. Osoba koja je završila fakultet vjeruje da
je u 21. stoljeću država ta koja ljudima pronalazi posao!
Naše političke partije sve ove godine nisu ni
pokušavale ništa činiti na mijenjaju ovakve svijesti, naprotiv, dodatno su je jačali,
jer savršeno im odgovara vladati narodom koji ima podaničku svijest i čvrsto
vjeruje da su drugi ti koji bi trebali brinuti o njemu i obezbijediti mu uslove
za život, što opet političarima otvara beskonačne mogućnosti za davanje lažnih
obećanja i manipuliranje ljudima. Poboljšanju situacije svakako nije pomogla ni
činjenica da u BiH danas nema previše slobodnog tržišta i razvijene
konkurencije, ali zato buja administrativni aparat kojim suvereno upravljaju
vladajuće političke partije i radna mjesta u njima obezbjeđuju svojim članovima
stranaka, porodice ili pak poznanicima, a ne treba zaboraviti također ni
formalno privatne firme koje vode stranački ljudi čije su aktivnosti pod
strogom stranačkom kontrolom. U takvim odnosima i stručnost i kvalifikacije
padaju u vodu, a poznanstva i porodične veze postaju ključni faktor za napredak
u karijeri. Dodatni problem predstavlja i činjenica da danas mnogi fakulteti
nemaju nikakve kvote i kriterije, i svim zainteresovanim uz plaćenu školarinu
omogućuju da ih upišu. Pored toga, nakon rata raznorazni privatni divlji
fakulteti niču kao pečurke, i gotovo da nema kasabe od preko 10 000 stanovika
koja nema barem jedan fakultet, a o „težini“ sticanja diplome na njima već su
ispričani mnogi vicevi. Sve ovo dovodi do rezultata da ljudi s jedne strane u
svojoj svijesti i dalje smatraju da bi fakultetska diploma trebala biti predmet
koji otvara sva vrata i garantuje dobro plaćen i lagodan posao, dok s druge
strane postoji niz fakulteta koji proizvode mnoštvo kadrova vrlo upitne
stručnosti i nerazvijeno tržište kojem sva ta zanimanja jednostavno nisu
potrebna.
No, ukoliko svjesno odlučite upisati
indiologiju ili svahili jezik koji na tržištu ovdje teško da ikom trebaju, ili
pravo i žurnalistiku sa još nekoliko stotina studenata, ili pak završiti neki
„ugledni“ fakultet u Travniku, Sokolcu ili Vitezu, bez pomisli na to šta biste
sutra mogli raditi, nemojte se čuditi ako na tržištu rada za vas ne bude posla,
i nemojte misliti da će vam diploma pretjerano vrijediti. Jednostavno, konkurencija
vam je prevelika i tržište rada vas ne može sve primiti jer mu niste svi
potrebni! Da ste pravi i ozbiljni stručnjaci, a ne samo prosječni, vaš rad bi
već neko primjetio i sigurno biste našli posao, ma koliko surovo zvučalo.
Naravno, ako ste primjerice diplomirani novinar sigurno ćete osjećati brojne
frustracije zbog činjenice da mnoge osobe zaposlene kao novinari u BiH nemaju
završen fakultet ili su po struci nešto posve deseto. Jer zaboga, vi ste ti
koji ste završili fakultet, vi ste se školavali za taj posao.
Tako je prije nekoliko godina vođena prava javna hajka zbog toga što mnogi od
tada vodećih novinara na Javnom servisu nisu imali završen fakultet. No, je li
to što nema diplomu (ne znam je li je u međuvremenu stekla) zaista bitno
mijenja činjenicu da je Nikolina Veljović jedno od najprofesionalnijih i
najprijatnijih TV lica u našim medijima? Zar bi komad papira jednom hronično
netalentovanom Adiju Sarajliću koji godinama pokušava bezuspješno glumiti
bosanskog Ali G u nizu propalih projekata, pomogao da postane bolji voditelj?
Mislite li da je veći problem to što je Mladen Marića vječni student, ili što
već godinama gledatelje teroriše svojom splačinom od emisije koju naziva
vanjskopolitičkim magazinom, iako se radi o blesavoj mješavini najbesmislenijih
teorija zavjera, otvorenog veličanja diktatorskih i zločinačkih režima i
autorovih tekstova na nivou osmogodišnjeg djeteta koji vrište neukošću?
Njima fakultet nije trebao
Da biste bili istinski stručnjak u određenoj
oblasti, iako možda olakšava usavršavanje, fakultet nije nužan. Dovoljno je
pogledati niz uspješnih intelektualaca, umjetnika, naučnika, političara, itd.,
i stvari će vam biti jasne. Jedan od najvećih intelektualaca na ovim prostorima
Miroslav Krleža nije završio fakultet. Carl Bild koji je bio jedan od najmlađih
i najuspješnijih švedskih premijera (znam, mi Bošnjaci ga ne volimo) također
nema zavšren fakultet. Bill Gates je napustio fakultet kako bi se mogao posvetiti
realizaciji svojih ideja, osnovao je Microsoft, svijetu podario mnoge korisne
izume i postao najbogatiji čovjek na svijetu. Njegov nekada najveći
informatički suparnik, pokojni Steve Jobs također nije završio fakultet. Jedan
od najvećih ekonomista, političkih teoretičara i filozofa u 20. Stoljeću
Friedrich Hayek, po formalnom obrazovanju nije bio nijedno od navedenog, nego
pravnik. I ovakvih primjera je na desetine, pa i stotine kroz historiju. U
razvijenim i uređenim društvima niko ovim ljudima neće negirati njihovu
stručnost i izniman doprinos koji su dali zbog činjenice da nemaju nekakav
komad papira s pečatom. U balkanskoj državici kakva je Bosna gdje je fakultet
institucija novijeg datuma, malograđani dobijaju nervni slom i pokreću javni
linč ako saznaju da neka osoba koja obnaša odgovornu funkciju nema završen
fakultet. Koga još interesuje nečija stručnost i sposobnost. Potrebno je
zadovoljiti formu radi forme.
Iako je ovo društvo koje sporo i nevoljko na kapaljku usvaja reforme, mentalna
svijest ljudi i način funkcionisanja društva prije ili kasnije će zbog prirode
stvari morati biti promijenjeni. A tada će ljudi morati shvatiti da
univerziteti nisu nikakvi sakralni objekti koji daju zlatne ključeve za
društveni prestiž i uspjeh (iako bi sami univerziteti sa svojim osobljem
voljeli i dalje da to budu), nego da prvenstveno služe za lično usavršavanje i
proučavanje određene oblasti. Koliko će neko napredovati u svojoj karijeri
zavisi prvenstveno od njega samog. Društvo nikome apsolutno ništa ne duguje.
Ako većina kao i dosad budu upisivali fakultet bez ikakvog interesa za
zanimanje kojim se namjeravaju baviti i budu očekivali da diploma iza koje ne
stoji bilo kakvo znanje garantuje željeni društveni status, uzaludno gube
vrijeme i sami sebi prave štetu, a društvu tovare bepspotrebne i suvišne
kadrove.
Nema komentara:
Objavi komentar