Često možemo čuti kako je jedan od
osnovnih problema održivosti BiH kao zajednice to što se ljudi koji u njoj žive
međusobno ne vole i što je čak dva njena naroda ne priznaju kao svoju državu.
I dok jedni u tom nedostatku ljubavi
vide glavni argument za disoluciju države jer zaboga nema smisla ljude prisilno
držati u društvu u kome ne žele žvijeti, drugi se iz petnih žila upinju
potvrđivati i promovisati svoj bosanski identitet bilo kroz pozivanje na
državnu srednjovjekovnu historiju, veličanja u Evropi "jedinstvenog"
i "bogatog" multikulturalnog naslijeđa ili pak stvaranja neracionalne
euforuje oko fudbalske reprezentacije BiH.
I jedan i drugi pristup su pogrešni. Disolucija Bosne i Hercegovine
apsolutno nikom ne bi bila interesu, kao što ni raspad Jugoslavije na onakav
način gotovo nikom nije ništa pozitivno donio. Prije svega ,u ovakvim
okolnostima međunarodne političke realnosti raspad države nije moguć. Osim
toga, disolucija za sobom povlači opasnost od rasta tenzija i izbijanja novih
sukoba, a sa ekonomskog gledišta neminovnog gubitka tržišta i resursa, tako da
stvaranjem novih balkanskih mikro država teško da bi se kvalitet života običnog
građanina poboljšao. S druge strane, griješe i oni koji nametljivim
insistiranjem na bosanskom, nadetničkom identitetu i promoviranju zajedništva
pokušavaju postaviti temelje za stvaranje stabilnijeg i složnijeg društva. Nacija je, kako je to pokazao
Benedict Anderson zamišljena zajednica, nastala na imaginaciji zajedničkog
historijskog naslijeđa čiji se postojanje zasniva na pojedincima koji mogu da
zamisle ostatak nacije kako simultano postoji u istom nacionalnom prostoru.
U stvarnosti naše porijeklo je vrlo
upitno, ogromnu većinu naših sunarodnjaka nikada nećemo upoznati, a od onih
koje upoznamo neke ćemo voljeti, neke prezirati, a prema većini ćemo biti
ravnodušni. S obzirom da
u Bosni i Hercegovini već postoje manje više čvrsto izgrađena tri nacionalna
identiteta duboko protkana romantičnim mitovima i lažnom slikom vlastite
veličine, iluzorno je očekivati da će ti identiteti biti zamijenjeni novim,
nadetničkim, ili da će uspješno koegzistirati sa integralnim bosanstvom,
najprije zato što su međusobno kontradiktorni. Pogledajmo samo odnos prema
srednjovjekovnoj Bosni: za jedne je ona bila srpska kraljevina, za druge
hrvatska, za treće dokaz bosanske hiljadugodišnje državnosti i neprekidnog
kontinuiteta, dok su za četvrte spas i oslobođenje stigli osvajanjem Bosne od
strane Mehmeda el-Fatiha!
Dakle insistiranja na općem bosanstvu
i pokušaji navođenja drugih na ljubav prema BiH neće donijeti željeni rezultat. No čak i
kada bi se sutra probudili u državi u kojoj se svi građani kunu u njihovu
jedinu i nezamjenjivu BiH, pitanje je da li bi to donijelo ikakve promjene
glede jačanja samog društva i poboljšanja kvaliteta života. A osim toga,
gradnja države na ljubavi je zapravo postavljanje vrlo sumnjivih i dugoročno
neizvjesnih temelja zajednice. U narodu ne postoji džaba izreka da se od
ljubavi ne živi, a svakodnevno smo svjedoci pucanja porodica i brakova, zajednica
čiji bi ljubav trebala biti osnovni temelj. Ljubav kao takva je vrlo
subjektivna i promjenjiva kategorija, a ljubav prema zajednici od 4 miliona
stanovnika koje ne poznajete, u državi nedavnoj izašloj iz rata, sa tri
suprotstavljene nacionalne ideologije, tri različita tumačenja historije i tri
različite nacionalne svijesti je teško očekivati, barem kod onih koji se
primarno ne identifikuju sa tom zajednicom. Možda je
veći problem od nedostatka ljubavi prema BiH to što njeni narodi do sada nisu
uspjeli pronaći minimum ličnog interesa (namjernog kažem ličnog ne zajedničkog).
Uzmite kao primjer s jedne strane
socijalističku Jugoslaviju, državu nastalu pobjedom partizana u Drugom
svjetskom ratu koja je izgrađena na komunističkoj ideologiji i složnom
"bratstvu i jedinstvu". Naravno, kao glavno sredstvo građenja
stabilnih temelja nove države poslužio je represivni komunistički aparat koji
je strogo kažnjavao sve one koji nisu htjeli komunistički misliti ili voljeti
svoju domovinu i njene narode. No ti temelji su u suštini bili iznimno slabi. Ljude, kako se pokazalo ne možete
natjerati da vole jedni druge, komunizam kao ideologija doživio
je globalnu propast, a minimum zajedničkog interesa koji bi tu državu držao na
okupu više nije postojao, ponajmanje ekonomskog. Sloveniji i Hrvatskoj kao
najrazvijenijim državama više nije odgovarao sistem jugoslovenskog federalizma
i raspodjele bogatstva ka siromašnijim republikama, kojeg je Srbija po svaku
cijenu htjela zadržati. Kako je sve to u konačnici završilo ne treba podsjećati.
S druge strane kao kontraprimjer
možemo uzeti SAD. Od samog osnivanja ta zemlja privlačila je milione ljudi iz
čitavog svijeta. Povod njihovog emigriranja u "novi svijet" svakako
nije bio ljubav prema dalekoj nepoznatoj zemlji, niti je ta država dugo vremena
uopće imala neki zajednički identitet. Naprotiv, Amerika je u svojim počecima
bila država malih, međusobno odvojenih i nerijetko sukobljenih etničkih i
vjerskih zajednica. Amerika je uvijek bila daleko od idealnog društva, sukobi i
nasilje među najznačajnijim su obilježjima američke historije- američki
Indijanci su gotovo potpuno istribljeni, crnačko stanovništvo prešlo je put od
robova, preko spaljivanja na lomačama, do nemogućnosti ulaska u javne objekte
sve dok sebi nisu osigurali građanske slobode; irski i italijanski
doseljenici koji su dolazili u kasnijim valovima su od već domicilnog
protestanskog stanovištva posmatrani kao manje vrijedni pojedinci i krvavo su
se morali izboriti za svoj status u društvu; azijatsko stanovništvo koje bi dolazilo
u Ameriku naročito je moralo prolaziti kroz posebne muke, a rasizam i
ksenofobija i danas su prisutni u mnogim dijelovima SAD-a.
Nameće se pitanje šta je toliki broj
ljudi privuklo da dolaze u Ameriku pored svih nedaća s kojima su se morali
suočavati? Odgovor je jednostavan- i pored svih problema, SAD su nudile ono što je malo koja
država: slobodnu zemlju, slobodno tržište i priliku da uz dovoljno maštovitosti
i rada ostvarite ono o čemu ste u matičnoj zemlji mogli samo sanjati-
materijalno blagostanje. Od zaostale britanske kolonije koja 1776.
izborila nezavisnost, Sjedinjene Države su već krajem 19. stoljeća postale
vodeća industrijska sila svijeta, demonstrirajući svijetu do tada neviđen
napredak koji kontinuirano traje i do danas. Amerika je stvorena na ličnom,
ekonomskom interesu pojedinaca.
S druge strane Bosna i Hercegovina
svojim građanima ne pruža velike mogućnosti, posebno ne ekonomske. U zemlju
rijetko ko želi doći živjeti, a na hiljade je otišlo i još uvijek želi otići.
Posljedica rata je bila i stvaranje odvojenih etničkih teritorija, a svi
megalomanski projekti organizovanog povratka su uglavnom propali jer ko se želi
vraćati u sredine u kojima nema nikakvu perspektivu.
No zamislimo da je BiH društvo sa jedinstvenim
tržištem u kome ljudi slobodno trguju, sarađuju i razmjenjuju robu i ideje, ne
zato što se vole, nego radi ostvarivanje lične materijalne koristi.
Zamislimo privrednika okruženog bespoštednom
konkurencijom slobodnog tržišta koji umjesto Bošnjaka, Srba i Hrvata vidi 4
miliona potencijalnih kupaca i potrošaća čije potrebe nastoji zadovoljiti kako
bi profitirao i opstao na tržištu.
Zamislimo kompanije koje se otimaju za
kvalitetne i vrijedne radnike ne gledajući njihove teritorijalnu, etničku,
političku ili bilo koju drugu pripadnost jer kvalitetan radnik donosi i tržišnu
prednost i zaradu.
I na koncu zamislimo društvo u kome će postati
normalno da zbog zaposlenja Bošnjak i Hrvat odlaze u Banja Luku, Srbin i Hrvat
u Sarajevo, a Bošnjak i Srbin u Široki Brijeg.
Ako vam ovo zvuči kao nerealna i
patetična utopija u krivu ste jer će ovo jednog dana postati realnost BiH (ukoliko se eventualno ne desi neočekivano čudo
u vidu nove globalne socijalističke revolucije). Kapitalizam i slobodno tržište
uspjeli su pobijediti i mnoge veće podjele i animozitete od onih koji su
trenutno prisutni u BiH. Sa izgradnjom zajedničkog tržišta te čvrsto povezane
i zavisne ekonomije automatski bi došlo i do ljudske saradnje koja bi
vjerovatno (ne i nužno) dovela do stvaranja tolerantnijeg i ujedinjenijeg
društva. Osim toga, jedino bi BiH građena tržišnom logikom mogla dovesti do
ponovnog uspostavljanja većih multietničkih sredina, koji bi kao ekonomski
centri privlačili ljude iz cijele BiH, ali i šire.
Naravno, za postavljanje ovakvog
društvenog okvira najprije je neophodno promijeniti trenutni
društveno-politički sistem. Društvo sa najvećom javnom potrošnjom u
Evropi, ogromnom administracijom, visokim porezima te glomaznom i neefikasnom
birokratijom koja guši razvoj poduzetništva, ne ostavlja pojedincu mnogo
prostora za ekonomski napredak. Opasnosti od ekonomske integracije koja prijeti
njihovom položaju savršeno su svjesne i naše političke elite kojima sadašnji
sistem politički i ekonomski odvojenih etno-polisa savršeno odgovara.
Kao ilustraciju za ovo što govorimo
pogledajte samo većinu danas vodećih biznismena u BiH. Njihov
kapital mahom počiva na kriminalnim temeljima ratne i poratne pljačkaške
privatizacije, a poslovanje unapređuju zahvaljujući političkim vezama i
namještenim tenderima za velike vladine projekte. Takvi privrednici zajedno sa svojim
kompanijama ne bi dugo opstali u uslovima zdrave tržišne konkurencije firmi
koje su svoje poslovanje izgradile na kvalitetnim proizvodima, stručnom kadru i
inovativnim rješenjima. Oslobađanjem tržišta koga bi uporedo moralo
pratiti smanjenje ovlasti svih nivoa vlasti, nameta privredi, te zaposlenih u
administraciji, kao rezultat bi neizostavno imalo urušavanje čvrsto izgrađenog
sistema partiokratije koja prožima sve pore društva sa odabranim biznismenima,
zapošljavanjem preko veze, podobnosti ispred sposobnosti te ogromnom
birokratijom kao mehanizmom kako za upravljanje svim segmentima društva, tako i
za uhljebljivanje članova porodice i podobnih stranačkih kadrova.
Stoga ne treba sumnjati da će naše
vladajuće elite svim silama odlagati propast postojećeg sistem koji su godinama
predano gradile. Do tada ćemo biti prinuđeni slušati velike retorike o vitalnim
nacionalnim interesima, ugroženim narodima, tekovinama proteklog rata i sličnim
mobilazorskim poklićima. Za sve to vrijeme naša perspektiva će biti mizerna,
novčanici prazni, a lični ekonomski interes dalek i nepoznat, zbog čega će
ekonomske teme političarima ostati sedma rupa na svirali.
Pa ipak trenutni
partiokratsko-etnocentristički sistem neminovno će doživjeti svoj kolaps,
pitanje je samo s koliko bolnim i dugoročnim posljedicama, što će biti put u
stvaranje tržišno integrisane i stabilnije BiH.
Nema komentara:
Objavi komentar